Analiza danych w e-commerce a RWD

by Autor Gościnny
0 komentarz

Analiza danych, które generuje internauta podczas interakcji ze sklepem internetowym to jedna z ważniejszych rzeczy, o które powinien zadbać każdy właściciel e-sklepu. Od tego może zależeć rozwój i przyszłość działalności gospodarczej.

Niektóre istotne dane mogą zostać pominięte, dlatego warto zdać sobie sprawę, do czego mogą się przydać. Im źródeł takich informacji więcej, tym większa szansa na pozyskanie nowych klientów. Oczywiście dokąd doprowadzą nas wnioski, które wyciągniemy z otrzymanych danych, to już nieco inna kwestia. Z pewnością jednak bez obserwacji zachowań klientów w naszym sklepie, trudno będzie nam go prowadzić z dobrym skutkiem. Wzrost sprzedaży, do którego przecież chcemy dążyć, może mieć wiele przyczyn. W powszechnej świadomości funkcjonuje zaledwie kilka, np. cena, jakość produktów, funkcjonalności oprogramowania sklepu, itp. Warto jednak pomyśleć o poszerzeniu spektrum, np. o rozwinięcie sklepu internetowego o responsywną szatę graficzną.

Jakie informacje powinniśmy analizować po wdrożeniu RWD?

Posiadając stronę internetową, powinniśmy rozważyć możliwość wdrożenia jej w technologii Responsive Web Design. Dzięki niej nasz sklep będzie dostępny również dla użytkowników urządzeń mobilnych. Prezentowana oferta stanie się bardziej dostępna dla różnych rozdzielczości ekranów. Strona wykonana w technice RWD zwiększy prawdopodobieństwo pozyskania większego ruchu na witrynie. Konstrukcyjnie niewiele się różni od strony desktopowej w pełnej rozdzielczości. Dzięki możliwości wygodniejszego przeglądania strony, zwiększamy prawdopodobieństwo, że naszymi produktami zainteresują się jeszcze inni klienci (użytkownicy smartfonów i tabletów). Spójny wizerunek witryny pozwoli nam lepiej zapaść w pamięć klienta, a to może wpłynąć na lepszą rozpoznawalność naszej marki. Co więcej, będzie można również analizować odwiedziny strony oraz transakcje zawierane za jej pośrednictwem pod kątem smartfonów czy tabletów i dokonywania na ich podstawie udoskonaleń w sklepie. Takie dane otrzymamy, wykorzystując podstawowe narzędzia analityczne, np. Google Analytics. Jaką wiedzę będziemy mogli uzyskać? Oto wybrane pomysły, w jaki sposób można wykorzystać informacje napływające z e-sklepu:

  • konwersja – wskaźnik, który pokazuje, jaki odsetek użytkowników zdecydowało się zrobić zakupy w twoim sklepie; oczywiście może on zależeć od wielu czynników; z tego powodu warto przyjrzeć się przyczynom spadku lub wzrostu, by stale trzymać rękę na pulsie;
  • współczynnik odrzuceń strony i średni czas trwania sesji; weryfikują czas spędzony na przeglądaniu witryny możemy sprawdzić, czy użytkownik przegląda ofertę długo, czy od razu opuszcza sklep na pierwszej stronie; dzięki tego typu „wskazówkom” będziemy mogli wyciągnąć wnioski, by dowiedzieć się, czy nasza strona jest użyteczna, czy wręcz przeciwnie;
  • statystyki dotyczące urządzeń, z których korzystają osoby odwiedzające naszą stronę; możemy zobaczyć dokładne nazwę urządzenia, z którego ktoś korzystał; to może zasugerować nam, jaką grupę społeczną reprezentują te osoby, np. pod względem statusu ekonomicznego; Google Analytics udostępnia też dane ogólne dotyczące podziału na reprezentantów smartfonów, tabletów i komputerów (desktop);
  • raporty danych demograficznych i zainteresowań umożliwiają bardziej efektywne określenie grupy docelowej; dzięki temu możemy dowiedzieć się czegoś o użytkownikach, którzy odwiedzili naszą stronę, co powinno się przełożyć na asortyment, estetykę sklepu internetowego, a nawet dobór komunikatów kierowanych do klienta.

Rynek e-commerce dzięki użytkownikom mobilnym, których działania coraz bardziej zapełniają Big Data będzie wciąż ewoluował. Wydaje się, że RWD to nie tylko spore udogodnienie, ale także wartościowy sposób pozyskiwania zainteresowanych użytkowników czy po prostu klientów. Możliwość uzyskania szczegółowych informacji na temat ruchu na stronie dają analityczne programy. Sklepy internetowe nie powinny tego zlekceważyć.

Autor: Urszula Witkowska sklep-rwd.pl

You may also like