Planujesz wakacje na statku, albo chciałbyś dowiedzieć się jak wygląda ruch morski w czasie rzeczywistym? Poznaj narzędzia, które umożliwią Ci sprawdzenie pozycji wybranych promów, kontenerowców i innych.
Jak zidentyfikować statek
Od grudnia 2004 roku Międzynarodowa Organizacja Morska wymaga, aby wszystkie statki pasażerskie oraz wszystkie statki handlowe o tonażu powyżej 299 (GT) brutto, które podróżują na trasie międzynarodowej posiadały transponder AIS klasy A. Pozostałe statki mogą być wyposażone w transponder AIS klasy B. AIS (Automatic Identification System) to system śledzenia, który służy do wymiany informacji nawigacyjnych między stacjami odbiorczymi AIS – na pokładzie, lądzie i satelitach.
Poprzez odczytywanie danych z transponderów AIS można otrzymać informacje:
- dynamiczne (przesyłane w zależności od prędkości i zmiany kursu) – prędkość, aktualny status, kurs i prędkość zwrotu statku, pozycja ;
- statyczne (przesyłane co 6 minut) – nazwa statku, numer IMO, numer MMSI, wymiary(długość, promień statku), typ statku, umiejscowienie anteny ustalającej pozycję;
- o podróży (nadawane co 6 minut) – miejsce docelowe statku, szacowany czas przybycia (ETA), plany trasy, .rodzaj ładunku, informacje dotyczące bezpieczeństwa.
Kto korzysta z danych z AIS
Pomimo, że pierwotnym celem AIS był monitoring ruchu statków w celu uniknięcia kolizji informacje pozyskiwane z AIS mogą służyć różnym celom i ułatwiają pracę ludziom w różnych zawodach, takich jak:
- Zarządy portów i kapitanowie portów;
- Właściciele statków, menedżerowie i budowniczowie;
- Agenci statków, brokerzy i czarterujący;
- Badacze i analitycy danych;
- Operatorzy holowników i piloci;
- Zespoły poszukiwawczo-ratownicze;
- Administratorzy flag i towarzystwa klasyfikacyjne;
- Załóg statków i członków ich rodzin;
- Straż Przybrzeżna i Straż Graniczna;
- Hotele i touroperatorzy;
- Pasażerowie lub żeglarze rekreacyjni;
- Środki ochrony środowiska;
- Miłośnicy Morsów i Radioamatorzy.
Jak śledzić statki w Internecie
Vesselfinder to portal oferujący śledzenie statków, bez żadnej dodatkowej rejestracji. Panel użytkownika na stronie jest prosty i intuicyjny. Radar działa podobnie jak ten opisywany w ubiegłym tygodniu – radar lotów. Na mapie pokazują się nam różne kolorowe ikony, które w rzeczywistości są statkami, i w które można kliknąć, aby dowiedzieć się więcej o danym obiekcie. Portal dostępny jest również w formie aplikacji na telefon.
MarineTraffic to wiodący dostawca na świecie usług śledzenia statków i wywiadu morskiego. Firma ta obsługuje ponad 2000 stacji systemu automatycznej identyfikacji (AIS) w ponad 165 krajach na całym świecie. Strona dostępna jest nie tylko z poziomu przeglądarki, ale również jako aplikacja na telefon. Część funkcjonalności strony dostępna jest tylko dla płatnych użytkowników. Podobnie jak Vesselfinder, statki oznaczone są różnymi symbolami, i podzielone są na kategorie.
Śledzenie blokady w Kanale Sueskim
Pod koniec marca 2021 roku miał miejsce incydent morski z udziałem Ever Given kontenerowca o długości 400 metrów, który osiadł na mieliźnie w Kanale Sueskim w Egipcie. Zablokowanie kanału Sueskiego przez siedem dni skutkowało wstrzymaniem ruchu morskiego w tym regionie. Na radarach morskich można było zaobserwować korek składający się z ponad 200 statków po obu stronach Kanału. Brytyjski dziennik o tematyce morskiej, Lloyd’s List szacuje, że każdy dzień blokady powodował zakłócenia na rynkach o wartości około 9 mld USD.