Przedstawiamy kilka skutecznych rozwiązań, które warto zastosować w przypadku prowadzenia e-sklepu. Niektóre z nich można wdrożyć samodzielnie, inne wymagają wsparcia specjalistów. Jedno jest pewne – aby zwiększyć ruch na naszej stronie, który będzie generował sprzedaż, postawmy na kilka źródeł dotarcia do odbiorcy. Oto, co rekomendujemy:
1. Wypozycjonuj się
Pozycjonowanie to jedna z najbardziej efektywnych form promocji sklepu internetowego. Należy do niej kompleks działań, które mają prowadzić do uzyskania wysokich pozycji w wyszukiwarce, a tym samym generować wysoką konwersję w postaci zakupów. Warto zwrócić uwagę, że pozycjonowane e-sklepów jest zadaniem dużo trudniejszym niż pozycjonowanie dowolnej strony www. Dlaczego? Ponieważ sklepy internetowe zawierają sporą ilość podstron i treści. Mimo, że usługa ta zwykle wiąże się ze stałymi opłatami w formie abonamentu, możemy liczyć na stały wzrost klientów, odwiedzających nasz sklep.
Cele SEO Marketingu ostatnimi czasy uległy przekształceniu. Wielu użytkowników do tej pory błędnie zakłada, że głównym zadaniem pozycjonowania jest znalezienie się w Top 10 Google. Jednak sama obecność na pierwszej stronie wyszukiwarki nie przynosi jeszcze żadnych efektów. Niezbędne jest dotarcie do prawidłowej grupy odbiorców, a następnie przekonanie ich do swoich usług, w formie finalizacji transakcji. Z pomocą tu przychodzi optymalizacja współczynnika konwersji. Mówiąc prościej chodzi o wdrożenie zmian w sklepie, zwiększających prawdopodobieństwo dokonania zakupu. Przykładowymi czynnościami w ramach tej usługi jest:
- uproszczenie kroków zakupowych,
- uwidocznienie informacji o kosztach i wariantach dostawy,
- przebudowa menu na stronie głównej,
- porzeszenie możliwości metod płatności.
2. Treści, treści, treści…
Content marketing to dostarczanie wysokiej jakości tekstów, materiałów graficznych, video i innych form treści. To jedno z tych zadań, które bez problemu możesz realizować samodzielnie. Wystarczy, że posiadasz czas i niezbędne umiejętności copywriterskie. Content marketing najczęściej realizowany jest w celu:
- edukowania potencjalnych klientów,
- pomocy w podjęciu decyzji zakupowych,
- budowania zaangażowania użytkowników,
- nawiązania wartościowych relacji,
- zaprezentowania oferty w urozmaicony i atrakcyjny sposób.
Content marketing to narzędzie, które buduje kontekst sklepu internetowego i jest sposobem na wyróżnienie się spośród konkurentów. W ramach content marketingu zalecane jest prowadzenie bloga z poradami i artykułami eksperckimi. Pozwoli to na dłużej zatrzymać potencjalnego klienta i zaspokoić jego braki w wiedzy branżowej. Treści dodatkowe w sklepie stanowią wartość dodaną, po którą chętnie sięgną użytkownicy na każdym etapie zakupu – od tych, którzy jeszcze nie zdefiniowali swoich potrzeb, po stałych klientów, którzy są zainteresowani tematyką powiązaną z ofertą sklepu. Warto postawić na różnorodną formę pisząc np. recenzje, case study, porównania, wywiady, czy tworząc infografiki.
3. A może e-mailing?
Nawet, jeśli prężnie działasz w mediach społecznościowych, nie zapominaj o zbieraniu osobnej bazy mailingowej. Kontakty na Facebooku, należą do Facebooka. Gdyby jutro Mark Zuckerberg postanowił zamknąć portal, zostaniesz z niczym. Być może to dosyć abstrakcyjne, ale niewykluczone. Z tego powodu warto budować własną bazę kontaktów, która nie jest zależna od zewnętrznych podmiotów. Udostępnij więc okienko zapisu na newsletter, proponuj subskrypcję newslettera po dokonaniu zakupu itp. Jednocześnie pamiętaj, aby treści zawarte w newsletterze były ciekawe i przydatne dla Twoich odbiorców. Nie spamuj niepotrzebnymi nikomu materiałami. Zadbaj o różnorodność i merytorykę.
Zastanawiasz się jakie są koszty e-mail marketingu? Wszystko zależy od bazy posiadanych kontaktów. Dlatego tak ważne jest zbieranie własnej – odchodzi wtedy koszt związany z wykupieniem bazy zewnętrznej. Na rynku dostępne są bezpłatne narzędzia do wysyłki newsletterów lub takie, których miesięczny abonament mieści się w granicach 100 zł. Dodatkowym opcjonalnym kosztem jest przygotowanie graficzne newslettera. Jednak zanim nie zbierzesz potrzebnego budżetu, taki baner w najprostszej formie, można wykonać samodzielnie.
Pamiętaj także o personalizacji swojej bazy, tak aby newslettery przychodziły do odpowiednich osób. Jak to zrobić? Np. poprzez udostępnianie ankiet, które doprecyzują zainteresowania odbiorców. Pozwoli to utrzymać porządek i uniknąć sytuacji, w której użytkownik prosi o wypisanie jego adresu z bazy.
4. Współpraca e-sklepów z blogerami
Wsparcie blogerów jest nieodzownym elementem budowania pozytywnego wizerunku w sieci. Pozwala to na zdobycie większej wiarygodności Twoim produktom i usługom. Większość blogerów posiada oferty współpracy na swoich blogach, a współpraca odbywa się zwykle w oparciu o umowę. Nie ma również problemu z rozliczeniem – blogerzy wystawiają faktury. Możesz na przykład poprosić blogera o recenzję produktu ze swojego sklepu lub o opisanie doświadczenia zakupowego, dając bon na zakupy. Trzeba jednak pamiętać, że takim działaniem nie mamy gwarancji pozytywnej opinii o naszym produkcie. Wielu blogerów podejmując współpracę z markami, zastrzega, że ma prawo do obiektywnej oceny produktu czy usługi, którą otrzymują do testowania. Plusem jest na pewno to, że dzięki temu pozyskujemy nowych odbiorców, wykorzystując zasięg i autorytet blogerów. Warto dodać, że większość blogerów prócz działań podejmowanych na swoim blogu, wykorzystuje social media, które są dodatkową platformą promocji.
Co przeważnie znajduje się w ofercie blogerów? Artykuły sponsorowane, posty w mediach społecznościowych, recenzje produktów, konkursy dla czytelników bloga i wiele innych. Chętnie też angażują się w nietypowe akcje promocyjne. Prowadzenie bloga to zajęcie bardzo czasochłonne i wymaga zaangażowania, a więc nic dziwnego, że korzystanie z popularności wypracowanej przez blogerów, zwyczajnie kosztuje.
Co jeszcze?
Ile sklepów, tyle pomysłów na poszerzenie grona klientów. Ich lista tak naprawdę jest nieskończona. Oto kilka dodatkowych sposobów na promocję, które idealnie sprawdzą się w Twoim e-sklepie:
- założenie sklepu na Allegro jako dodatkowego kanału pozyskania klienta, w oparciu o własny szablon graficzny, nawiązujący stylem do strony www sklepu
- współpraca z klubami zakupowymi
- dodanie sklepu do porównywarek cenowych np. Ceneo, Trivago
- oferowanie produktów na platformach oferujących różne marki w jednym miejscu, np. Dawanda, Pakamera, Decobazaar itp
Niezależnie czy planujesz współpracę z agencją marketingową, czy samodzielne działania, warto wykorzystywać dodatkowe pomysły na promocję swojego sklepu internetowego. Istotne jest mierzenie efektywności wybranych rozwiązań, aby zbadać, czy rzeczywiście się ono sprawdziło. Jeśli nie, zawsze można zmienić strategię i wdrożyć inną formę promocji. Cel jest jeden – pozyskać konwersję i zwiększyć sprzedaż.
Autor: Anna Zalewska agencja widoczni