3 najważniejsze pytania wywiadu gospodarczego

autor gościnny

, Biznes

Co tak naprawdę musimy wiedzieć o konkurencji? Odpowiedź na to pytanie jest pierwszym krokiem na drodze do zrozumienia własnej roli na rynku.

 

Wbrew pozorom chodzi o bardzo podstawowe informacje. Nie zawsze jednak są one łatwe do uzyskania. A tak naprawdę, by je uzyskać, trzeba posłużyć się narzędziami wywiadu konkurencyjnego. Ale wróćmy do tych pytań. Co tak naprawdę musimy wiedzieć na temat konkurencji? Wszystko sprowadza się do kilku kluczowych informacji.

A zatem, trzeba dowiedzieć się przede wszystkim, za co nasza konkurencja pobiera wszelkie opłaty. Istotna jest nie tylko ich wysokość, ale w pewnym sensie cała polityka cenowa. Sprawdzamy zatem również specyfikę cen, dowiadujemy się, jakie zniżki (stałe lub sezonowe) są proponowane. Czy w przypadku usług bardziej złożonych pojawiają się dodatkowe koszty? To wszystko pozwala ustalić własne podejście cenowe prowadzące do wzrostu sprzedaży.

To jednak nie wszystko. Musimy bowiem wiedzieć także, jak wygląda struktura organizacyjna konkurencji. Czy zatem są w stanie podołać większym zleceniom, niż my? Ile osób liczy dział sprzedaży, a ile wsparcia technicznego? Te wszystkie informacje mogą okazać się istotne. Badamy więc liczbę pracowników w podziale na grupy funkcjonalne, badamy też alokację środków w budżecie.

Trzecia istotna informacja wiąże się ze strategią marketingową konkurencji. Właściwie niemożliwe jest przygotowanie własnej strategii bez wiedzy na temat tego, co dzieje się w danym momencie w branży. Tu też warto wejść w szczegóły – jaki przekaz marketingowy próbują zakomunikować konkurenci biznesowi? W jaki sposób mierzą skuteczność tych komunikatów? Czy są w stanie uzyskać prawidłowe odpowiedzi z zewnątrz i z wewnątrz firmy? A kiedy już to wszystko wiemy, spróbujmy wykorzystać tę wiedzę.

 

Autor: Krzysztof Maciejewski

 

Wywiadownia gospodarcza Creditreform wywodzi się z Niemiec i została założona w 1879 r. w Mainz.

Jest obecnie jedną z najstarszych i największych w Europie organizacji zajmujących się gromadzeniem, analizą oraz dostarczaniem informacji o moralności płatniczej firm, prowadzeniem windykacji należności w kraju i za granicą (B2B, B2C), marketingiem adresowym oraz monitoringiem płatności. Celem działalności firmy, jest minimalizowanie ryzyka działalności swoich Klientów, poprzez dostarczanie wiarygodnej i rzetelnej informacji o ich partnerach biznesowych.

Firma Creditreform zajmuje się również sporządzaniem analiz portfelowych oraz analiz branżowych.