Biały wywiad jest powszechną praktyką pozyskiwania informacji w biznesie. W artykule poznasz etapy przebiegu OSINT (Open-Source Intelligence), charakterystykę źródeł białego wywiadu oraz możliwości jego zastosowania w biznesie.
Wywiad źródeł jawnych, zwany także jawnoźródłowym bądź białym jest polegającą na gromadzeniu informacji pochodzących z ogólnie dostępnych źródeł, formą pracy wywiadowczej. Dla jego określenia, zarówno w literaturze naukowej jak i zastosowaniach biznesowych, często używa się angielskiego akronimu OSINT od słów Open-Source INTelligence.
W przebiegu białego wywiadu wyróżnia się najczęściej cztery etapy, które wyjaśniają istotę OSINT:
- Open Source Data (OSD) – w pierwszym etapie pozyskiwane są dane w stanie surowym ze źródeł informacji (najczęściej pierwotnych); w tym momencie jest to tylko zbiór nieuporządkowanych danych, który nie pozwala na wnioskowanie;
- Open Source Information (OSIF) – w drugim etapie pozyskane dane zostają zebrane w jeden dokument / bazę i następuje ich pogrupowanie oraz wstępna analiza;
- Open Source Intelligence (OSINT) – trzeci etap polega na przekazaniu wyselekcjonowanych informacji klientowi zgodnie ze złożonym zapotrzebowaniem;
- Validated Open Source Intelligence (OSINT-V) – w czwartym etapie następuje weryfikacja pozyskanych danych w innych otwartych (jawnych) źródłach bądź w skutek ujawnienia tajnych danych.
Biały wywiad opiera się na jawnych i otwartych źródłach informacji:
- danych rządowych (rejestrach, raportach, bazach danych),
- dokumentacja przedsiębiorstw (udostępniana na mocy obowiązujących przepisów oraz publikowanych w celach marketingowych),
- publikacjach naukowych, popularnonaukowych, poradnikowych,
- prasie (naukowej, specjalistycznej, lokalnej),
- telewizji (wypowiedziach osób publicznych, kanałach informacyjnych)
- Internecie (serwisach informacyjnych, stronach WWW przedsiębiorstw, portalach społecznościowych).
Biały wywiad w zastosowaniu biznesowym pozwala na monitorowanie środowiska zewnętrznego firmy (np. informacji dotyczących branży, konkurencji, wydarzeń gospodarczych, politycznych i społecznych), monitorowanie środowiska wewnętrznego firmy (np. zdarzeń i informacji bezpośrednio związanych ze strategią biznesową firmą) oraz monitorowanie informacji dotyczących osób (pracowników, kadry kierowniczej).
Warto wspomnieć, że poza białym wywiadem wyróżnia się także szary i czarny. O różnicach pomiędzy nimi przeczytać można w naszym artykule: Techniki wywiadowcze – wywiad biały, szary i czarny. Jak detektyw zdobywa informacje?
Zbiory narzędzi do białego wywiadu:
- Open Source Intelligence – Infosec Institute
- Open Source Intelligence – Internet Tools and Resources
- Open Source Intelligence Links – Intel Techniques