Jak skutecznie szukać informacji w Internecie? Operatory Google’a ułatwiają wyszukiwanie

by Autor Gościnny
0 komentarz

Wyszukiwarka Google ma narzędzia, które ułatwiają przeszukiwanie zasobów Internetu i pozwalają zawęzić odpowiedzi do tych, które są najistotniejsze. Są to operatory. Jak działają i jak z nich korzystać?

1. DEFINE

Ten operator pomaga znaleźć definicję  jedno- lub kilkuwyrazowego pojęcia. Wystarczy w oknie wyszukiwarki wpisać Define,  aby w pierwszych wynikach uzyskać odnośniki do stron, gdzie znajdziemy wyjaśnienie pojęcia:

Przykład: szukamy definicji pojęcia „żegluga śródlądowa” . W oknie wyszukiwarki wpisujemy:

Define:żegluga śródlądowa

2. INANCHOR

Operatora inanchor używamy, kiedy szukamy serwisu, który w nazwie strony lub podstrony ma słowo, która nas  interesuje.

Przykład: szukamy stron, które zajmują się programami komputerowymi. W oknie wyszukiwarki wpisujemy:

Inanchor:programy komputerowe

3. SITE / – SITE

Operator site wpisujemy, jeśli wyniki wyszukiwań chcemy ograniczyć tylko do tekstów pochodzących z jednej strony.

Przykład: chcemy poznać tylko te informacje o telewizorach LED, które są zamieszczone na stronie firmy Panasonic.  W oknie wyszukiwarki wpisujemy:

Telewizory led site:panasonic.com/pl

Jeśli zmienimy zdanie, albo chcemy poznać informacje pochodzące ze wszystkich innych stron poza firmą Panasonic, wówczas stosujemy operator -site .  Wówczas w oknie wyszukiwarki wpisujemy:

Telewizory led –site:panasonic.com/pl

4. FILETYPE

Operatora filetype używamy do znalezienia plików z danym rozszerzeniem.

Przykład: przygotowujemy prezentację poświęconą polskim ptakom i jesteśmy ciekawi, jak to robią inni. W okno wyszukiwarki wpisujemy:

Polskie ptaki filetype:ppt

5. INTITLE

Z operatora intitle korzystamy wówczas, kiedy chcemy odnaleźć stronę wcześniej przez nas odwiedzaną, ale nie znamy pełnego tytułu strony, kojarzymy tylko jedno słowo albo kilka.

Przykład: jesteśmy pewni, że w tytule strony, który nas interesuje były słowa „metoda SITA”. W okno wyszukiwarki wpisujemy:

Intitle:metoda sita

6. LINK

Zdobywanie linków zwrotnych, aby się dobrze pozycjonować, jest istotne dla każdej strony istniejącej w Internecie. Jeśli jesteśmy ciekawi, jakie strony dostają linki zwrotne na słowa zawarte w nazwie naszej strony, możemy to sprawdzić wpisując w okno wyszukiwarki operator link. 

Przykład: sprawdzamy linki zwrotne dla strony RynekInformacji.pl. W okno wyszukiwarki wpisujemy

Link:www.RynekInformacji.pl – https://rynekinformacji.pl/

Operatorów jest oczywiście więcej, ale te są najbardziej użyteczne i najczęściej stosowane przez internautów.

 

Autorzy: Joanna Wilk, Beata Karaś

 

You may also like